I en virksomhed kan der opstå et væld af udfordringer. En af de helt klassiske udfordringer i mange virksomheder er, at salg måler på omsætning, driften måler i enheder og ledelsen måler på det samlede budget. Det er ikke nemt at holde styr på det hele. Med der er heldigvis en løsning.
Med VIS-softwaren kan du få hjælp til Sales and Operations Planning (S&OP). Med denne software er det muligt at kombinere og transformere alle de enkelte målepunkter til en fælles handlingsplan og målsætninger. Dette kan være med til at øge effektiviteten og konkurrenceevnen, mens det på samme tid er muligt at reducere omkostningerne.
Ved at følge fem forskellige trin kan du sikre en sammenhæng mellem afdelinger på tværs af værdikæden, så der ikke opstår ubalancer mellem salg, produktion, indkøb og så videre. Læs med videre her.
De fem trin
- Dataindsamling
S&OP har brug for et væld af data. Med VIS-softwaren er det muligt at indsamle data fra diverse kilder, så du får et samlet overblik.
- Demand Planning
Når data på tværs af værdikæden er samlet ét sted, er det muligt at påbegynde Demand Planning. Denne er baseret på et transparent indblik i virksomhedens nuværende situation. Når Demand Planning samles med alle relevante data ét sted, bliver prognoserne for det forventede salg koblet direkte sammen med den konkrete lagerbeholdning.
- Supply Planning
Med et samlet dataindblik i den aktuelle situation og forventningerne til den kommende periode kan Supply Planning matche behovene fra Demand Planning. Der kan nu laves en konkret plan for indkøb og produktion.
- Afstemning
Når der er et databaseret indblik i værdikæden med input fra både salg, indkøb og produktion, er det muligt at matche udbud og efterspørgsel.
- Beslutningsmøde
Nu kan S&OP-lederen fremlægge det samlede beslutningsgrundlag for ledelsen.